TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞI’NA
4/11/1981 Tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifim ve gerekçesi ektedir.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
30/01/2013
Ruhsar DEMİREL
Eskişehir Milletvekili
----------------------
GENEL GEREKÇE
Dünya Sağlık Örgütü, gelişmiş ülkelerde nüfusun %10’nu, gelişmekte olan ülkelerde
ise %12’sini engellilerin oluşturduğunu kabul etmektedir. Ülkemizde Ulusal Özürlüler
Veri Tabanına kayıtlı olan özel durumlu kişilerin nüfusa oranı %12.29’dur.
Anayasa’mızın 10 uncu Maddesinde; ‘‘Çocuklar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife
şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı
sayılmaz’’, 42 inci maddesinde ise ‘‘Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun
bırakılamaz.’’ hükümleri yer almaktadır.
Ayrıca 5378 sayılı Özürlüler ve Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun’un 15 inci maddesinde açıkça belirtildiği gibi; ‘‘ Hiçbir
gerekçeyle özürlülerin eğitim alması engellenemez. Özürlü çocuklara, gençlere ve
yetişkinlere, özel durumları ve farklılıkları dikkate alınarak, bütünleştirilmiş ortamlarda
ve özürlü olmayanlarla eşit eğitim imkânı sağlanır.’’
Engellilerin erişilebilirlik ve fırsat eşitliği paralelinde tüm insan haklarını ve temel
özgürlüklerini diğerleriyle eşit şekilde kullanması veya bunlardan yararlanmasını
sağlamak üzere gerekli değişikliklerin yapılmasının devletin görevi olduğu
Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesinde açıkça belirtilmiştir. Engellilerin
eğitim hizmetlerine, bilgiye ve iletişime erişimi, tüm insan haklarından ve temel
özgürlüklerden yararlanması anlamına gelmektedir.
-Bu Kanun Teklifi ile; engellilerin yükseköğretim sınavına giriş, yerleştirme ve eğitim
öğretim hayatını kolaylaştırıcı düzenlemelerle, engelli istihdamında kalifiye eleman
yetiştirilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.
YÜKSEKÖĞRETİM KANUNU’NDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDAKİ
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 45. Maddesinin (1)inci fıkrasının
(b)bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya (h) bendi eklenmiştir.
b) Yükseköğretim kurumlarına esasları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen
merkezî sınavlarla girilir. Yerleştirme puanlarının hesaplanmasında adayların
ortaöğretim başarıları dikkate alınır. Ortaöğretim bitirme başarı notları en küçüğü iki
yüz elli, en büyüğü beş yüz olmak üzere ortaöğretim başarı puanına dönüştürülür.
Ortaöğretim başarı puanının yüzde on ikisi yerleştirme puanı hesaplanırken merkezî
sınavdan alınan puana eklenir.
“Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu
Raporları Hakkında Yönetmelik” hükümlerine göre alınmış veya bu
Yönetmelikçe Kabul edilen en az %85 oranında bedensel engelli ve görme
engelli olunduğunu gösteren sağlık kurulu raporuna sahip olanlar merkezi
sınava tabi tutulmadan Yükseköğretim kurulu kararı ile ayrılacak kontenjanlara
yerleştirilir. Bu kontenjanlara yerleştirilen öğrenciler hakkında 44.Maddenin e.
Fıkrası hükümleri uygulanır.’’
Ek: h. “Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağlık
Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik” hükümlerine göre alınmış veya bu
Yönetmelikçe Kabul edilen en az %40 oranında engelli olunduğunu gösteren
sağlık kurulu raporuna sahip olanlara Yükseköğretim kurulu kararı ile mevcut
kontenjanların yanı sıra ayrı kontenjanlar belirlenebilir. Binalarda bedensel
engellilerin kullanımına uygun standartlarda asansör bulundurulması
zorunludur.’’
Madde 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.